Dienoraštis. Skrydžio "Sklandytuvais nuo jūros iki jūros: Lietuva - Ukraina" akimirkos

Rugpjūčio 1 d.

Pirmoji skrydžio „Sklandytuvais nuo jūros iki jūros: Lietuva – Ukraina“ diena (08 01) buvo kupina iššūkių, oro sąlygos labai permainingos. Pirmasis kilimas Kartenos aerodrome buvo planuotas 11:30 val., tačiau į dangų pirmam iškeltam sklandytojui Algirdui Šimoliūnui nepavykus rasti termikų (šiltos oro srovės, kurios keltų sklandytuvus į viršų, dar nebuvo susiformavusios) ir teko netrukus leistis. Kilimas buvo atidėtas.

Dėl nuo jūros atpučiamų šaltų oro srovių bei vėlesnio saulės kilimo įprastai skrydžiai sklandytuvu pajūrio aerodrome vyksta nuo 13 val. Todėl, antrasis bandymas iškelti sklandytuvus ir buvo planuojamas apie 13 val. Antruoju bandymu 13:20 val. į orą buvo pakeltas sklandytojas Ignas Bitinaitis su sklandytuvu, antrasis – Algirdas Šimoliūnas. Tuo laiku termikai jau buvo pradėję formuotis ir sklandytojams pavyko pajudėti toliau nuo jūros link savo tikslo – Bialystoko aerodromo, Lenkijoje.

Sklandytojas Sakalas Uždavinys su sklandytuvu buvo iškeltas paskutinis, dėl silpnų kilimų sklandytuvui imant žemėti, 200 m aukštyje buvo aišku, kad reikia tūpti į aikštelę, nes iki aerodromo aukščio neužteko. Deja, tupiant į aikštelę, lauko viduryje netikėtai pasitaikęs metalinis kuoliukas nestipriai įbrėžė sklandytuvo sparną. Sklandytojų komanda nusprendė, kad skrydį tęsti be eksperto apžiūros yra nesaugu.

Sakalas su antžeminė komanda (1 automobilis) sudėjo sklandytuvą į priekabą ir patraukė link Paluknio aerodromo, kur paliko sklandytuvą ir be jo atvyko į Suvalkų aerodromą.

Tuo metu Algirdas Šimoliūnas ir Ignas Bitinaitis pasitarę su Sakalu radijo ryšio pagalba, priėmė sprendimą tęsti skrydį. Atsižvelgiant į tai, kad tenka skristi labai žemuose aukščiuose (ne retai netgi tik 600 m.) ir faktas, jog Bialystoko aerodrome nėra lėktuvo, kuris kitą dieną galėtų iškelti sklandytojus lėmė, jog buvo nutarta neskirsti iki Bialostoko aerodromo, o sėkmingai tūpti arčiau – Suvalkų aerodrome.

Skrydis nuo Kartenos iki Suvalkų aerodromo truko apie 6 valandas.

Rugpjūčio 2 d.

Antroji skrydžio diena (rugpjūčio 2 d.) prasidėjo ir vėl su iššūkiais. Suvalkų aerodrome nebuvo lėktuvo, kuris galėtų sklandytuvus iškelti į dangų, todėl, sklandytojai nuo pat ankstaus ryto skambino į Lietuvos aeroklubus ir prašė vietinių pagalbos. Iš Kauno per 2 valandas atvyko du Lietuvos pilotai ir 13 val. (Lenkijos laiku) pirmu bandymu pakėlė sklandytuvus į dangų.

Skrydis Suvalkai - Liublinas buvo labai sėkmingas, pilotai per 4 valandas nuskridę 350 kilometrų pasiekė Liublino aerodromą. Anot sklandytojų, antroji sklandymo diena buvo tobula: greitis vietomis siekė net 160 km/val., o kilimai buvo net iki 1,500 m.

Liubline nusileidę sklandytojai nusprendė pernakvoti Liubline ir link Ukrainos sienos keliauti rytoj ryte. Sklandytuvai jau supakuoti į priekabas ir paruošti kirsti Ukrainos sieną. Liublino aerodromas nutolęs apie 100 km. nuo Ukrainos sienos. Kirtus sieną komanda automobiliais keliaus dar 200 km. iki Rivnės aerodromo, Ukrainoje.

Rugpjūčio 3 d.

Rugpjūčio 3d. pilotai Algirdas Šimoliūnas, Ignas Bitinaitis ir antžemine komanda (2 automobiliai ir 16 baikerių) sėkmingai kirto Ukrainos sieną ir pasiekė keliavo Rivnę (Ukraina). Prie sienos komanda praleido apie 4 val., o Rivnės aerodromą pasiekė apie 00:00 po 13 valandų kelionės.

Lygiagrečiai komandai pilotas Sakalas Uždavinys su vienu antžeminės komandos nariu (1 automobiliu) 11:00 val rytoj pajudėjo iš Paluknio aerodromo su kątik baigtu tvarkyti sklandytuvu. Rivnės aerodromą Sakalas pasiekė po sunkios net 17 valandų trukusios kelionės automobiliu, apie 5 val. ryto. Antžeminės komandos vadovė Ieva Šimoliūnienė visą laiką palaikė su Sakalu ryšį, perdavė informaciją apie sienos kirtimą bei aerodromo vietą ir 5:00 val. ryto pasitiko grįžusius komandos narius.

Rugpjūčio 4 d.

Rugpjūčio 4 d. 10:00 val komandos pasveikinti atvyko Lietuvos ambasadorius Ukrainoje Marius Janukonis, kuris džiaugėsi tokia iniciatyva ir linkėjo pilotams sėkmės kelyje į Odesą.

Rugpjūčio 5 d.

Rugpjūčio 5 d. trys sklandytojai sėkmingai pakilo iš Rivnės aerodromo, tačiau nuskridę daugiau negu pusę maršruto (visas maršrutas – 336 km.) iki sekančio sustojimo - Vinycios aerodromo dėl sunkių oro sąlygų turėjo leistis aikštelėje.

Antžeminė komanda itin prastais Ukrainos keliais, nors ir su galingais Nissan automobiliais, iki sklandytojų, nutolusių apie 70 km. nuo jų, keliavo daugiau negu 2 valandas.

Stebino, jog važiuojant tarpais duobėtais, akmenuotais, asfaltuotais keliais Ukrainoje daugiausiai buvo galima sutikti Lados markės automobilius, dviratininkus arba į arklius pakinkytus vežimus. Vaizdas Ukrainoje lyg Lietuvoje prieš 30 metų.

Pakeliui iš aikštelės į Vinycios aerodromą buvo pastebėta, jog lūžo vienos priekabos rėmo dalis ir toliau važiuoti be suvirintojo pagalbos negalima. Komanda džiaugėsi, jog šiuo klausimu pagelbėjo vietiniai. Sustojus mažame miestelyje komanda susistabdė pirmus pasitaikiusius vaikinus ir paklausė, kur galėtų rasti suvirintoją. Vaikinai net nedvejodami nurodė vietinį suvirintoją, kuris nenoromis (reikia nepamiršti, jog veiksmas vyko sekmadienį 10 val. vakaro), tačiau sutiko pagelbėti. Priekaba buvo sutaisyta per maždaug 40 min. Šis įvykis dar kartą parodė vietinių ukrainiečių svetingumą.

Po varginančios ir iššūkių pilnos kelionės sklandytojai ir antžeminė komanda automobiliais apie 1 val. nakties pasiekė Vinycios aerodromą, Ukrainoje.

Rugpjūčio 6 d.

Rugpjūčio 6 d. sklandytojai pasitarę su vietiniais pilotais nusprendė nekilti, laisvą dieną išnaudos pasižvalgyti po Ukrainos apylinkes, aplankys Vinycios miestą.

Apskritai, Ukrainos keliai antžeminei komandai ir baikeriams sukėlė nemažai sunkumų. Kadangi kelionės į Ukrainą maršrutas sudarytas atsižvelgiant į sklandytojų (patogi aerodromo vieta, infrastruktūra ir pan.), o ne į antžeminės komandos poreikius, todėl keliai, kuriais tenka pasiekti vietinius aeroklubus dažnai yra sudėtingi (turint omenyje, kad aerodromai dažniausiai įsikūrę toliau nuo pagrindinių kelių.)

Rugpjūčio 4 d. rytą skrydžio komanda „paleido“ baikerius skrieti savais keliais, nes buvo nuspręsta, jog sklandytojai tą dieną neskris, o dieną praleis aerodrome. Tačiau sklandytojai su baikeriais susitiks Odesoje jiems pasiekus finišą.

Rugpjūčio 7 d.

Rugpjūčio 7 d. trys Lietuvos sklandytojai Algirdas Šimoliūnas (32 metai), Sakalas Uždavinys (56 metai) ir Ignas Bitinaitis (21 metai) finišavo Odesoje ir per 5 dienas įgyvendino istorinį skrydį „Sklandytuvais nuo jūros iki jūros: Lietuva – Ukraina“. Tai ilgiausias sklandytuvais įveiktas atstumas Lietuvos sklandymo istorijoje – sklandytuvais nuskristas iš pirmo žvilgsnio neįmanomas 1800 km. atstumas.